Webshop beginnen: stappenplan
Home > Je eigen bedrijf starten > Hoe start je een webshop > Stappenplan webshop beginnen
Geplaatst: 14-08-2024
Laatst geüpdatet: 13-09-2024
Een webshop beginnen is eenvoudiger dan ooit. Met ruim honderdduizend webshops zijn er meer online winkels dan stenen winkels in ons land. Iedereen kan dus alles online verkopen en er is bijna overal voldoende vraag naar. Lees in dit artikel tips van webshop expert Dirkjan Vis, hoe jij een webshop begint en hoe jij je van de concurrentie kunt onderscheiden.
Inhoudsopgave
- Stap 1: Schrijf een ondernemersplan
- Stap 2: Producten kiezen
- Stap 3: De juiste webwinkelsoftware
- Stap 4: Webshop ontwerpen
- Stap 5: Zorg voor een goede financiële administratie
- Stap 6: Betaalmethoden
- Stap 7: Voorraadbeheer en logistiek
- Stap 8: Marketing en klantenservice
- Stap 9: Juridische zaken en klantenservice
- Conclusie
- Veelgestelde vragen over het starten van je webshop
Stap 1: Schrijf een ondernemersplan
Een eigen webshop oprichten is vrij eenvoudig. Met de juiste software, koppelingen en handleidingen is het technisch gezien eenvoudig geregeld. Jouw ondernemende plannen, marketingstrategie en logistieke keuzes zijn doorslaggevend voor je succes. Het is belangrijk dat je jouw klant begrijpt, goede tarieven hanteert en een goede merk- en klantbeleving opzet. Met een stappenplan, dat bestaat uit een simpel ondernemingsplan, kun je je hier goed op voorbereiden.
Het is niet verplicht om een ondernemersplan te hebben om je in te schrijven bij de KVK, maar geeft je vooraf wel een goed beeld van je strategie, doelen en de budgetten die je daarbij nodig hebt. Ook helpt een stappenplan om de juiste niche te vinden. Om iets te verkopen moet jouw aanbod net wat beter zijn dan wat er nu al online staat.
Tip: Check ook of je in jouw gemeente zomaar een webshop mag beginnen of dat je bepaalde vergunningen of aanvullende voorwaarden nodig hebt, zoals bij de verkoop van alcoholhoudende drank. Daarnaast kun je ook niet altijd vanuit je eigen huis een webshop runnen. Je checkt dit eenvoudig via de website van de KVK.
Stap 2: Producten kiezen
Je tweede stap naar een succesvolle webshop is je goed voorbereiden op de selectie van de juiste producten. Veel starters gaan in het begin op zoek naar een leverancier van een bepaalde productgroep. Daar is niets mis mee. Zonder een goede leverancier kun je niet starten, maar je mag best kritisch zijn op het aanbod dat een leverancier heeft.
Tip van Dirkjan Vis
Start met producten waar je zelf veel van af weet. Van welk type kleding, elektronica of speelgoed heb jij veel verstand? Welke type klant wil jij graag helpen? Bedenk welke producten of mensen goed bij jou passen en pas je strategie en je unieke assortiment hierop aan. Lees hier meer over in het artikel over assortiment samenstellen.
Webshops werken jaren aan hun merkbekendheid, homepage en navigatie. Maar via zoekmachines of social media komen bezoekers vaak direct op een productpagina terecht. Het juiste product met de juiste foto of omschrijving kan meteen een bestelling opleveren.
Productfoto's en- omschrijvingen
Productfoto's die je leverancier aanlevert hebben vaak een goede kwaliteit. Maar ze zijn meestal saai en voorspelbaar. Kijk of je jouw belangrijkste producten zelf kunt fotograferen of laat deze fotograferen. Laat bijvoorbeeld zien hoe je de producten gebruikt door een model hiervoor in te zetten, of plaats ze in de omgeving waarvoor ze bedoeld zijn. Extra productfoto's helpen enorm bij de verkoop.
Dat geldt ook voor de productomschrijving. Leveranciers leveren productkenmerken, maar het is beter om zelf je productomschrijving te maken. Omschrijf niet alleen het product, maar ook hoe het product een probleem van je potentiële koper oplost. Wat heeft hij er aan? Probeer ze op die manier te overtuigen.
Bedenk dus bij een stoel niet alleen hoe hoog of stevig deze is, maar vooral in welk type interieur deze perfect past. Bij kaarsen kun je saaie kenmerken noemen als het aantal branduren, maar de klant leest ook graag of de geur en het licht voor een ideale romantische avond kunnen zorgen. Zo laat je bij elke productomschrijving zien dat jij de wensen van je klant begrijpt. Het toont ook dat jouw producten de perfecte aankoop zijn.
Stap 3: De juiste webwinkelsoftware
Wanneer je een nieuwe webwinkel start, moet je op zoek naar de juiste webwinkelsoftware. Er zijn grote internationale platforms als Shopify, Wix of WooCommerce. Zij zijn in Nederland enorm populair. De software is ver doorontwikkeld en biedt handige stappen voor nieuwkomers.
Er zijn in Nederland ook betaalbare lokale oplossingen, die een goede (Nederlandse) klantenservice bieden en iets meer op de lokale markt gericht zijn. Voor de meeste (startende) webwinkels bieden bijvoorbeeld JouwWeb, Mijnwebwinkel en CCV Shop ruim voldoende mogelijkheden om mee te beginnen.
Als je niet weet welke software bij je past, kun je het beste verschillende proefpakketten afsluiten. De gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden zijn bij vrijwel alle aanbieders hetzelfde. Je keuze hangt dus af van jouw eigen wensen en voorkeuren.
Voor ondernemers die handig zijn met WordPress, is WooCommerce een eenvoudig pakket. Voor beginners is dit pakket echter redelijk ingewikkeld en vergt veel onderhoud, houd hier dus rekening mee. Als het verkopen vooral aanvullend is op je zakelijke website, is JouwWeb een goede speler. Inmiddels kun je hiermee ook succesvol verkopen in het buitenland. Als je écht volledig internationaal wilt verkopen en daarbij ook dropshipping wilt aanbieden, dan zijn Shopify en Wix vrij populair.
Tip: Koppel jouw webshop met je boekhouding zodat alle verkopen direct in je administratie staan! e‑Boekhouden.nl biedt koppelingen met alle genoemde aanbieders. Probeer het zelf eens gratis uit.
Stap 4: Webshop ontwerpen
Een website vormgeven klinkt als een lastige technische stap, maar dankzij thema's die werken op basis van sjablonen, is dat best eenvoudig. De meeste software aanbieders hebben tientallen of soms zelfs honderden voorbeeld templates of thema's die je gratis gebruikt. Meestal zijn deze al helemaal geoptimaliseerd voor verschillende schermformaten, zoals mobiele telefoons. Ze voldoen ook volledig aan de technische vereisten van zoekmachines. Hiermee ga je dus snel van start.
Toch is het slim om ze wat aan te passen aan je eigen voorkeuren. Beeldmateriaal is een expertise op zich, maar je past de indeling bij veel aanbieders aan door blokken te slepen of verschuiven. Ook kun je soms met enkele kleuren de site al veel meer laten aansluiten bij je eigen (huis)stijl.
Stap 5: Zorg voor een goede financiële administratie
Vaak hebben webshops relatief hoge kosten waardoor er veel omzet gemaakt moet worden om toch nog een goede winst te maken. Dan ontstaat er al snel veel administratie. Door verschillende kortingscodes, verkooppunten of internationale betalingen is de administratie ook nog eens complex. Zo lijken transacties al snel op elkaar, wat het lastig maakt om eventuele fouten later te corrigeren. Hierdoor is het belangrijk dat je de boekhouding van je webshop direct bij de start goed inricht. Maak daarom gebruik van een online boekhoudprogramma zoals e-Boekhouden.n. Automatiseer je boekhouding gelijk door je bank, payment service provider en webshop aan e‑Boekhouden.nl te koppelen. Zo bespaar je waardevolle tijd en voorkom je handmatige invoerfouten. Houd vervolgens alles goed bij zodat jouw eerste btw-aangifte ook zo geregeld is.
Stap 6: Betaalmethoden
Voor betalingsmethodes als creditcards of iDEAL heb je een betaalprovider nodig. Bekende aanbieders zijn bijvoorbeeld Mollie, Adyen of MultiSafepay. Om hier een account te openen heb je een zakelijke rekening nodig. Bij Shopify kun je ook kiezen voor Shopify Payments. Wanneer je jouw payment provider koppelt aan e‑Boekhouden.nl verwerk je jouw betalingen meteen in je boekhouding. Hierdoor hoef je dit dus niet meer handmatig in te voeren. Dit bespaart jou als ondernemer veel kostbare tijd, die jij weer investeert in de groei van je webshop.
Tip: In Nederland betalen klanten meestal via iDEAL. Toch is het handig om ook andere betaalmethodes toe te voegen aan je webshop. Stel dat een bank of iDEAL een keer een storing heeft, dan wil je dat je klanten ook op een andere manier hun betaling kunnen voldoen. Andere bekende betaaloplossingen zijn creditcards, PayPal en Klarna of Riverty.
Stap 7: Voorraadbeheer en logistiek
Er zijn drie oplossingen voor je voorraadbeheer: lees hier meer over in het artikel over voorraadbeheer.
- Je kunt zelf een magazijn inrichten met jouw voorraad. Deze kun je vervolgens zelf bijhouden in je webwinkelsoftware, of zelfs in een spreadsheet als Excel. Zodra je een bestelling ontvangt, verpak je zelf de artikelen en geef je deze mee met PostNL, DHL of een andere pakketbezorger.
- Een alternatief is om je magazijn uit te besteden aan een fulfilmentcenter. Bekende aanbieders zijn bijvoorbeeld Active Ants, Monta of QLS. Je stuurt je voorraad dan naar dit center. De voorraad blijft van jou, maar zij slaan het op en verzenden pakketjes zodra jij bestellingen ontvangt.
- Je kunt ook werken met dropshipping. Daarbij hoef je geen eigen voorraad aan te houden, maar stuurt je leverancier het product direct naar je klant.
Stap 8: Marketing en klantenservice
Iedereen kan een webshop maken en daar producten aan toevoegen. De kunst is om ook daadwerkelijk iets te verkopen. De functionaliteit van de webwinkel en het aanbod van de producten hebben daar veel invloed op. De manier waarop je klanten naar je webwinkel trekt, moet je niet onderschatten. Het succes van webwinkels is steeds meer afhankelijk van de marketingstrategie.
Veel nieuwe webshops onderschatten de kracht van marketing. Ze verwachten dat webshops automatisch bezoekers krijgen uit zoekmachines, social media of dat je met enkele simpele advertenties direct de juiste doelgroep aanspreekt. Heb je al een groot netwerk op social media opgebouwd? Dan is social media inderdaad handig voor de promotie van je online winkel. Maar zelfs als deze volgers massaal je webshop bezoeken, betekent dat nog niet dat ze ook echt iets kopen.
Nieuwe webwinkels hebben vaak een conversie van minder dan twee procent. Dat betekent dat je per 100 webshop bezoekers maximaal twee bestellingen krijgt. Als je elke dag meerdere bestellingen nodig hebt om rond te komen van je webshop, moet je dus een dagelijkse stroom van honderden bezoekers naar je webshop zien te trekken.
Tip van Dirkjan Vis
Een simpele vuistregel is dat nieuwe webshops minimaal zo'n 20-25 procent van de omzet moeten investeren in marketing om deze op peil te houden. In ieder geval het eerste jaar. Voordat je advertenties inkoopt op zoekmachines of social media-platforms, is het handig om eerst eens te starten met platforms als Google Shopping, Bol.com of Amazon.
Platforms zijn relatief duur, dus uiteindelijk wil je (terugkerende) klanten via je webshop. Doordat de techniek van een platform geoptimaliseerd is kun je makkelijker onderzoek doen. Je merkt of er echt interesse is voor de producten, welke productomschrijvingen het goed doen en met welke prijzen je ongeveer kunt werken.
Wanneer je eenmaal producten via platforms verkoopt en vervolgens aan je eigen winstmarge wilt werken, kun je kijken of je terugkerende bezoekers naar je eigen webshop kunt lokken. Dit doe je door te werken aan je merkbekendheid, organisch verkeer via zoekmachines of sociale platforms, nieuwsbrieven, blogs of andere content.
Stap 9: Juridische zaken en klantenservice
Naast de marketing is de klantenservice een van de meest onderschatte zaken webshops. Veel nieuwe webwinkeliers denken dat wanneer je niet al te moeilijk doet met vragen, het vanzelf wel goedkomt. Maar als webwinkel ben je verplicht om heldere voorwaarden te hanteren, anders loop je de kans op boetes, die stevig kunnen oplopen.
Retourbeleid
Je bent verplicht om duidelijk een retourbeleid te benoemen. Vermeld daarin:
- Retourtermijn
- Retourprocedure
- Kosten van retourzending
- Terugbetaling
- Uitzonderingen
"Klanten hebben wettelijk het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product zonder opgave van reden de koop te annuleren. Daarnaast moet de terugbetaling wettelijk binnen 14 dagen na ontbinding van de koop gebeuren, inclusief de standaard verzendkosten."
Privacyverklaring
Ook ben je vanuit de AVG verplicht om duidelijk te maken hoe jij omgaat met persoonsgegevens die klanten achterlaten. Bijvoorbeeld op bestelformulieren of je nieuwsbrief.
Cookies
Het gebruik van cookies moet je toelichten. Dit moet vooraf, dus direct bij het bezoek aan je webshop. Technische cookies mag je simpelweg melden. Voor marketing cookies zoals de integratie van social media-buttons of tracking pixels, moet je vooraf toestemming vragen.
Algemene voorwaarden
Als laatste heb je ook algemene voorwaarden nodig. Deze zijn niet verplicht, maar meestal zijn ze wel nodig om sommige situaties vooraf helder te maken. Bijvoorbeeld hoe je reageert wanneer je zelf een fout hebt gemaakt in getoonde tarieven, als een product toch niet leverbaar blijkt te zijn of wanneer je om een andere onverwachte reden de overeenkomst toch niet uitvoert. Hoe los je dat dan op?
Tip: Laat alles goed checken door een jurist zodat je zeker weet dat alles goed is geregeld!
Conclusie
Heb jij een leuk product gevonden en wil je daarmee een nieuwe eigen webwinkel lanceren? Geen probleem, daarvoor heb je geen technische kennis nodig. Succes hangt af van het begrijpen van je klant, unieke aanbiedingen en een sterke merkbeleving.
Een ondernemingsplan helpt bij het bepalen van je strategie, doelen en budgetten. Het is belangrijk een niche te vinden, vooral in drukke markten zoals kleding, elektronica en speelgoed. Product selecteren is cruciaal, waarbij kwaliteit en unieke assortimenten belangrijk zijn.
Kies de juiste webwinkelsoftware en een effectief webdesign. Betaalmethoden en logistiek vereisen aandacht. Om voldoende omzet te maken moet je ook een groot deel van je budget investeren in marketing. Last but not least is het belangrijk om je vooraf goed in te lezen in de verplichte juridische zaken, zoals retourbeleid en klantenservice.
Veel startende webwinkeliers overschatten het opzetten van een webshop, maar onderschatten de gevolgen van een goedlopende online winkel. Als volumes eenmaal op gang komen, moet er dagelijks worden geïnvesteerd in het maken van reclame en verwerken van retouren of garantie vragen. Het juiste assortiment, wat voldoende winstmarge en weinig retouren oplevert, is daarbij vaak dé sleutel voor succes.
Veelgestelde vragen over het starten van je webshop
Wat is verplicht bij een webshop? |
|||
Als je een webshop start moet je je verplicht inschrijven bij de KVK. Daarnaast gelden er veel aanvullende regels voor online verkoop. Denk aan de informatie die je verplicht bent om te delen. Inclusief het retourrecht, recht van achteraf betalen en de manier waarop je jouw diensten of producten presenteert. Verder zijn er belangrijke regels rond de manier waarop je omgaat met de gegevens die je ontvangt (AVG-wetgeving) of het gebruik van cookies. |
|||
Kan ik mijn webshop koppelen aan e‑Boekhouden.nl? |
|||
Ja dit kan! Zie hier een overzicht van koppelingen die e‑Boekhouden.nl zelf aanbeveelt. Heb jij andere webwinkelsoftware of mis je een koppeling in dit overzicht? Neem dan contact op met e‑Boekhouden.nl zelf zodat we samen kunnen kijken naar de beste oplossing. Kun je zelf een API bouwen? Gebruik dan onze API documentatie. |
Probeer nu gratis uit!
Voor startende ondernemers is het online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl de eerste 15 maanden van hun onderneming helemaal gratis. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.
Gratis uitproberenZonder verplichtingenOok interessant voor jou
Assortiment samenstellen
Boekhouding van je webshop
Voorraadbeheer voor je webshop