Algemene voorwaarden
Home > Je eigen bedrijf starten > Algemene voorwaarden
Geplaatst: 09-11-2023
Laatst geüpdatet: 22-11-2023
Als startende ondernemer ben je enthousiast wanneer je een aanvraag voor een opdracht krijgt. Uiteraard bekijk je altijd of de opdracht bij je past. Wanneer je eenmaal voor een klant aan de slag gaat, is het belangrijk dat zowel jij als de klant juridisch weten waar jullie aan toe zijn tijdens jullie samenwerking. Door het opstellen van algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten jullie beiden hebben. In dit artikel geven we informatie over het opstellen van jouw algemene voorwaarden. Lees snel verder.
Inhoudsopgave
- Wat zijn algemene voorwaarden?
- Wat moet er in de algemene voorwaarden staan?
- Algemene voorwaarden opstellen
- Algemene voorwaarden deponeren
- Veelgestelde vragen
Wat zijn algemene voorwaarden?
Algemene voorwaarden zijn onderdeel van de overeenkomst die jij sluit met een klant. Ze zijn essentieel voor iedere ondernemer. Hierin leg je namelijk vast wat de standaardregels van jouw bedrijf zijn. Het voordeel van het opstellen van deze voorwaarden is dat je deze regels niet steeds opnieuw uit hoeft te leggen aan je klant. De algemene voorwaarden zorgen er ook voor dat je minder hoeft te onderhandelen.
Wat moet er in de algemene voorwaarden staan?
Het is per branche verschillend wat je precies in je voorwaarden opneemt. Hieronder lees je een voorbeeld van onderwerpen die vaak in de algemene voorwaarden voorkomen.
-
Aansprakelijkheid
- Ontstaat er schade door een fout aan het product of dienst? Wie is dan aansprakelijk.
-
Betalingsvoorwaarden
- Je mag zelf bepalen wat jouw betalingstermijn is. Overleg dit wel altijd vooraf met jouw klant. Neem in je algemene voorwaarden ook mee wat er gebeurt wanneer deze termijn wordt overschreden. Wanneer wordt er bijvoorbeeld een incasso ingezet?
-
Garanties
- Wanneer jij producten levert, hoort hier een wettelijke garantie bij. Deze garantie mag je niet zomaar inkorten. Maar wel verlengen.
-
Leveringsvoorwaarden
- Lever je producten? Omschrijf dan wat de gemiddelde levertijd en kosten rondom de verzending zijn. Vergeet ook niet te vermelden wat er gebeurt wanneer je niet of later levert.
-
Reparatievoorwaarden
- Gaat er iets kapot aan een product? Omschrijf dan wat het reparatierecht van de koper is. Neem jij de reparatie de eerste keer op je, of helemaal niet?
-
Toepasselijkheid
- Je algemene voorwaarden gelden pas wanneer jouw klant hiervan op de hoogte is.
Let op: wat mag niet in je algemene voorwaarden staan? Het Burgerlijk Wetboek geeft aan dat de kern van wat je oplevert zoals de prijs en de duur van de overeenkomst niet in de algemene voorwaarden mogen staan.
Algemene voorwaarden opstellen
Hoe maak je algemene voorwaarden? Wanneer je dit gaat doen kun je de volgende stappen doorlopen:
- Omschrijf wat past bij jouw bedrijf. Lever jij bijvoorbeeld aan het buitenland, vergeet dan niet te noemen hoe je met valuta omgaat.
- Houd je algemene voorwaarden kort en bonding. Wanneer je het te lang maakt, wordt het ingewikkeld, onlogisch en blijft de informatie niet hangen bij je klant.
- Onderzoek wat je wel én vooral ook wat je niet mag opnemen in jouw algemene voorwaarden. Kijk hierbij ook naar de doelgroep met wie je zakendoet. Dit kan namelijk van invloed zijn op wat je mee moet nemen in je voorwaarden.
- Houd het algemeen, ga niet te veel in op details. Dit is verwarrend voor je klant. Wanneer je klant behoefte heeft aan meer details over bijvoorbeeld de prijs, kleur of de aantallen bespreek je dit in mailverkeer of in een offerte.
- Zorg ervoor dat jouw aansprakelijkheid laag is. Let wel op dat je jezelf wel iets van aansprakelijkheid geeft. Het is namelijk niet echt gebruikelijk om jezelf hier volledig van uit te sluiten.
- Beschrijf jouw verzekeringen. Dit is een signaal naar je klant dat jij een professionele partij bent om mee samen te werken. Daarnaast geef je transparantie dat eventuele schade wordt gedekt.
- Vergeet het intellectueel eigendomsrecht over iets wat jij hebt gemaakt niet. Het is jammer wanneer jouw klant hiermee vandoor gaat.
- Kies voor het Nederlandse recht en leg een rechtbank bij jou in de buurt vast mocht dit nodig zijn.
- Je algemene voorwaarden alleen op jouw website plaatsen is niet genoeg. Stuur jouw algemene voorwaarden ook mee met bijvoorbeeld een offerte.
- Check je algemene voorwaarden op juridische correctheid en spelling.
Heb jij een webshop? Dan dien je ook met een aantal andere regels rekening te houden. Neem dit mee bij het opstellen van je algemene voorwaarden. Op de website van Autoriteit Consument en Markt (ACM) vind je een checklist voor online verkopen.
Let op: Wanneer jij als ondernemer gebruik maakt van algemene voorwaarden heb je te maken met een informatieplicht. Dit betekent dat je op tijd je klant moet informeren over jouw algemene voorwaarden. Wanneer je je klant deze laat ondertekenen, weet je zeker dat de klant akkoord is en ook de voorwaarden daadwerkelijk gelezen heeft.
Algemene voorwaarden deponeren
Deponeren betekent dat je jouw algemene voorwaarden extern laat bewaren. Dit kan bijvoorbeeld bij de KVK of de rechtbank. Dit is niet verplicht maar wel heel handig. Het komt namelijk professioneel over naar je klanten en heeft een sterke bewijsfunctie. Door het deponeren staat officieel vast vanaf welke datum jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Veelgestelde vragen
Waarom algemene voorwaarden? |
|||
Wanneer een klant een product of dienst bij jou afneemt, geven
de algemene voorwaarden direct aan welke rechten en plichten
jullie beiden hebben. Zo is het meteen duidelijk hoe het zit
met garantie, aansprakelijkheid en betalingen.
|
|||
Hoe stel je algemene voorwaarden op? |
|||
Er zijn verschillende manieren om algemene voorwaarden op te
stellen. Je kunt dit zelf doen aan de hand van een voorbeeld
tekst of hulp inschakelen van een juridisch adviseur. Houd er
rekening mee dat hier ook kosten aan verbonden zijn.
|
|||
Ben ik verplicht om algemene voorwaarden te gebruiken? |
|||
Nee, je bent niet verplicht om deze te gebruiken. Er zijn
namelijk altijd wettelijke regels bij een koopovereenkomst.
Wanneer je dit gaat gebruiken gelden ze voor zowel jou als je
klant.
|
Probeer nu gratis uit!
Voor startende ondernemers is het online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl de eerste 15 maanden van hun onderneming helemaal gratis. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.
Claim nu15 maanden gratis
Ook interessant voor jou
Kies de juiste rechtsvorm
Een bedrijfsnaam kiezen
Ondernemingsplan maken