Crediteuren
Als (beginnend) ondernemer moet je van heel wat zaken kaas hebben gegeten, zo ook van de boekhouding. Financiële termen, zoals crediteuren en debiteuren, vliegen je om de oren. Wat zijn crediteuren? Wat is het verschil tussen crediteuren en debiteuren en wat houdt een crediteurenadministratie in? Wij leggen het je graag uit.
Wat is een crediteur?
Je bent de term crediteur vast al eens tegengekomen. Maar wat is een crediteur precies? Een crediteur is een persoon die je nog moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan je leverancier. Crediteuren zijn de afzenders van de facturen die je ontvangt en moet betalen.
Het verschil tussen crediteuren en debiteuren
Wat crediteuren zijn is nu helder, maar samen met het begrip debiteuren wordt het weer een verwarrend verhaal. Wat is het verschil tussen crediteuren en debiteuren? Een debiteur is het tegenovergestelde van een crediteur. Een debiteur is iemand van wie je nog geld krijgt.
- Crediteuren zijn de personen van wie je facturen ontvangt en die je moet betalen.
- Debiteuren zijn de personen naar wie je facturen stuurt en waarvan je nog geld moet krijgen.
Crediteuren ezelsbruggetje
Een handig ezelsbruggetje om het verschil tussen crediteuren en debiteuren te kunnen onthouden is de volgende zin:
Crediteuren krijgen nog geld van jou.
Uitlegvideo crediteuren/debiteuren
Crediteurenadministratie
Alle werkzaamheden die horen bij het crediteurenbeheer voer je uit in de crediteurenadministratie.
De crediteurenadministratie is uit meerdere onderdelen opgebouwd. De factuur is het belangrijkste component. Deze is belangrijk om duidelijk inzichtelijk te maken om welk bedrag het gaat, waarvoor de kosten zijn gemaakt (dienst/product) en wanneer er betaald moet worden.
Crediteurenbestand
In een crediteurenbestand vind je alle gegevens van alle crediteuren bij elkaar. In dit overzicht vind je alle crediteuren eenvoudig terug en bovendien ook alle bijbehorende facturen.
Crediteurennummer
In geautomatiseerde administraties krijgen alle crediteuren een crediteurennummer. Crediteuren hebben vaak een unieke codering bestaande uit een combinatie van letters en cijfers.
Je kunt deze codering naar eigen wens bedenken en invullen. Wanneer ze geen uniek nummer hebben dan worden ze meestal aan een algemene letter gekoppeld. De crediteur wordt dan geplaatst onder een van de letters A-Z uit het alfabet. Het meest logische is dan de eerste letter waar de naam van de onderneming mee begint.
Crediteurenkaart
De stamgegevens van crediteuren worden bewaard op de crediteurenkaart. Je kunt ervoor kiezen om specifieke overzichten te maken aan de hand van de stamgegevens van een crediteurenkaart. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mutaties van een boekjaar en beginbalansboeking.
Betalingstermijnen
Veel ondernemingen werken met standaard betalingstermijnen. De betalingstermijn is over het algemeen per ommegaande of binnen 14 dagen. Uitzonderingen zijn betaaltermijnen van 30, 60 en 90 dagen. Deze uitzonderingen zijn vaak aan de orde bij lang lopende projecten zoals die van bouwbedrijven en de overheid.
Een te lange betaaltermijn kan de liquiditeit van een onderneming negatief beïnvloeden. Omdat er te veel uitstaande facturen openstaan, krijgt de ondernemer dan zelf moeite met het betalen van zijn eigen rekeningen.
Houd er daarom altijd rekening mee dat er een lange periode zit tussen het moment dat je jouw producten inkoopt en dient te betalen, tot het moment dat je het geld van jouw klant ontvangt.
Het niet op tijd betalen kan de relatie met leveranciers beschadigen. Het ideale moment van betalen is daarom exact op de vervaldatum.
In ons online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl kun je direct een overzicht van alle openstaande posten inzien. Dit maakt het uitvoeren van je crediteurenadministratie erg eenvoudig.
Betalingskorting
Er zijn ook bedrijven die een betalingskorting aanbieden wanneer je snel betaalt. Dit kan interessant zijn als je over voldoende cashflow beschikt om inkoopfacturen eerder te betalen. Je koopt jouw producten en/of diensten dan goedkoper in en jouw leverancier krijgt sneller betaald.
Hulp bij het registreren en factureren van crediteuren
Gebruik de crediteurenmodule van e‑Boekhouden.nl, zodat je eenvoudig jouw crediteuren beheert en factureert.
De crediteurenadministratie is een overzicht van openstaande rekeningen en betaalde rekeningen. Met een boekhoudprogramma, zoals e‑Boekhouden.nl, zie je in één oogopslag welke rekeningen nog openstaan en hoeveel dagen je nog hebt om deze rekening te betalen. Zo word je niet ineens verrast door een hoge rekening die je was vergeten. Probeer e‑Boekhouden.nl gratis en vrijblijvend uit.
"Met e‑Boekhouden.nl beheer je alle crediteuren automatisch in jouw boekhouding"
Gratis uitproberenZonder verplichtingen
9 tips voor een betere crediteurenadministratie
Jij of jouw administratief medewerker is verantwoordelijkheid voor het voorbereiden, verwerken en registreren van de binnenkomende facturen. Daarbij horen handelingen zoals het verwerken van betaalopdrachten, invoeren inkoopfacturen, kas- en bankafschriften.
Tips om de werkzaamheden van de crediteurenadministratie te verbeteren:
- Bereid de taken voor door alle documenten systematisch geordend te verzamelen.
- Bewaken van de voortgang van het betalingsproces en waarborg de liquiditeitspositie van jouw onderneming.
- Maak betaaloverzichten en controleer deze dubbel.
- Maak periodieke financiële rapportages die meer inzicht geven in jouw crediteurenadministratie.
- Verwerk gegevens in de grootboek- en kostenplaatsadministratie.
- Signaleer naderende betalingstermijnen.
- Onderhoud de contacten met leveranciers.
- Regelmatig opschonen van de crediteurenlijsten.
- Stel betalingsvoorstellen op wanneer nodig.
De werkzaamheden van de crediteurenadministratie voorbereiden en dubbel controleren bespaart tijd en voorkomt veel voorkomende kasverschillen.
Schuldeiser
Een schuldeiser (accipiens) verschilt van een crediteur, omdat een crediteur in de meeste gevallen zijn rekening betaald krijgt. Pas als de rekening niet betaald wordt door de crediteur, verandert deze in schuldeiser (insolvent).
Het Nederlands recht kent bij een faillissement een volgorde van schuldeisers.
Schuldenaar
Een schuldenaar is een persoon of bedrijf die geld verschuldigd is. De schuldenaar is degene die de schuld bezit, hij is dus degene die moet betalen aan de schuldeiser.
De schuld komt voort uit een verplichting die deze is aangegaan. Het is de persoon die geld verschuldigd is (vanwege een overeenkomst; geleverde diensten en/of producten) aan een schuldeiser.
Een dubieuze debiteur is een persoon of bedrijf waarvan je verwacht dat deze zijn schuld aan jouw onderneming niet zal betalen.
Preferente crediteuren
Preferente crediteuren zijn schuldeisers die een voorrecht hebben op alle of bepaalde goederen bij een faillissement.
Concurrente crediteuren
Concurrente schuldeisers zijn de normale crediteuren die bij het faillissement van een debiteur pas worden uitbetaald na de preferente schuldeisers. Concurrente schuldeiseres hebben geen voorrangspositie of zekerheden.
Crediteurencommissie
Bij een zakelijk faillissement wordt het vermogen van de failliete onderneming verdeeld onder de schuldeisers.
Om de positie van de gezamenlijke schuldeisers te versterken kan er een crediteurencommissie opgericht worden.
Veelgestelde vragen | |||||||||
Wanneer kunnen crediteuren exclusief btw betalen? |
|||||||||
Als je diensten en/of goederen verkoopt aan bedrijven met een geldig btw-nummer binnen de
Europese Unie, hoef je geen btw in rekening te brengen.
|
|||||||||
Hoe lang moeten inkoopfacturen crediteuren bewaard worden? |
|||||||||
De Belastingdienst heeft bepaald dat je een bewaarplicht van 7 jaar voor jouw
crediteurenadministratie moet hanteren.
|
|||||||||
Waar staan crediteuren op de balans? |
|||||||||
Crediteuren staan aan de rechterkant (creditzijde) van de balans omdat daar alle schulden
vermeld staan. Een andere naam voor leveranciers is dan ook crediteuren.
|
|||||||||
Probeer de crediteurenadministratie app & software nu gratis uit
Wil je ook gemakkelijk jouw crediteuren registreren en direct factureren vanuit jouw boekhouding? Maak dan gebruik van de crediteurenmodule in jouw e‑Boekhouden.nl.
Voor ondernemingen die al een langere periode zakelijk actief zijn hebben we een proefperiode van 14 dagen. Wanneer je korter dan 15 maanden geleden met jouw bedrijf gestart bent, dan is e‑Boekhouden.nl gedurende de eerste 15 maanden van jouw onderneming volledig gratis en geheel vrijblijvend. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.
Gratis uitproberenZonder verplichtingen