Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Home > Je eigen bedrijf starten > Inschrijven bij de kvk
Geplaatst: 09-11-2023
Laatst geüpdatet: 22-11-2023
Ben jij net een eigen bedrijf gestart? Gefeliciteerd! Tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat jij als startende ondernemer vragen hebt over het inschrijven bij de KVK. Daarom helpen we je graag op weg, zodat jij jezelf bezig kunt houden met ondernemen.
Inhoudsopgave
- Wat is KVK?
- Wel of niet inschrijven?
- Hoeveel mag je bijverdienen zonder KVK?
- Stappenplan inschrijven bij de KVK
- Wat kost een inschrijving bij de KVK?
- 15 maanden gratis boekhouden
- Veelgestelde vragen
Wat is KVK?
De KVK is het officiële register van alle ondernemingen en bedrijven die actief zijn in Nederland. Wanneer jij jezelf inschrijft als ondernemer, dan legt de KVK jouw gegevens vast in het Handelsregister. Dit zijn gegevens zoals de bedrijfsnaam, de eigenaar van het bedrijf en het adres waarop het bedrijf gevestigd is. Deze gegevens worden door de KVK up-to-date gehouden en zijn altijd op aanvraag beschikbaar voor ondernemers, overheden en andere organisaties. Zo weet jij altijd met wie je zakendoet.
Nadat je jezelf hebt ingeschreven, geeft de KVK jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Dit hoef je dus niet zelf te doen. Wanneer de Belastingdienst jou ziet als btw-ondernemer, ontvang je een omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer (btw-id). Deze nummers gebruik je voor je facturen en aangiftes.
Toch is het registreren van bedrijven niet het enige wat de KVK doet. Zij helpen ondernemers namelijk ook door het geven van informatie en ondersteuning op het gebied van ondernemen. Medewerkers van de KVK kunnen je onder andere helpen bij het beantwoorden van ondernemersvragen of adviseren over het starten van een bedrijf. Daarnaast organiseert de KVK verschillende interessante events voor de startende ondernemer, zoals de KVK Startersdag.
Wel of niet inschrijven?
Iedere ondernemer moet zichzelf inschrijven bij de KVK. Om te bepalen of jij jezelf in moet schrijven, heeft de KVK drie ondernemerscriteria bepaald. Als je voldoet aan de volgende drie regels, moet je jezelf inschrijven bij de KVK:
- Je verkoopt zelfstandig een product of levert een dienst. Dit geldt ook als je jezelf hierop aan het voorbereiden bent. Denk aan het inkopen van producten.
- Je vraagt voor jouw aangeboden product of dienst meer dan de prijs die het gekost heeft. Je verdient er dus geld aan.
- Je levert jouw aangeboden product of dienst regelmatig aan andere mensen dan alleen je familie of vrienden.
Vink jij alle drie deze criteria af? Dan is het tijd om jezelf in te schrijven bij de KVK.
Let op: de Belastingdienst gebruikt andere criteria om te bepalen of je ondernemer bent dan de ondernemerscriteria van de KVK.
Hoeveel mag je bijverdienen zonder KVK
Wil jij als freelancer aan de slag naast je baan in loondienst? Dan is het misschien onduidelijk of je jezelf al meteen moet inschrijven bij de KVK. Zodra je meer vraagt voor jouw product of dienst dan de prijs die het gekost heeft, word je door de KVK gezien als ondernemer. Je verdient dan namelijk geld aan jouw product of dienst en dit betekent dat je jezelf in moet schrijven.
Stel je voor: je werkt in loondienst en in je vrije tijd knap je fietsen op voor vrienden, familie en kennissen. Het geld wat je hiervoor vraagt is gelijk aan de prijs van het materiaal dat je hebt moeten kopen om de fiets op te knappen. Je verdient dus zelf niks. In dit geval hoef je jezelf niet in te schrijven bij de KVK.
Zodra je meer geld zou gaan vragen voor het opknappen van de fietsen en je er daadwerkelijk zelf ook iets aan verdient, schrijf je jezelf in bij de KVK. Je bent dan een ondernemer.
Ga voor jezelf na of jij voldoet aan de ondernemerscriteria van de KVK om te bepalen of jij je in moet schrijven of niet. Twijfel je? Neem dan contact op met de KVK.
Stappenplan inschrijven bij de KVK
Nu je weet of je jezelf in moet schrijven is het tijd om actie te ondernemen. Allereerst moet je een unieke bedrijfsnaam bedenken en een rechtsvorm kiezen. Daarna ga je aan de slag met de volgende stappen:
- Online inschrijven - Op de website van de KVK schrijf je jouw bedrijf in. Vul de gegevens zo duidelijk mogelijk in. Denk hierbij aan persoonsgegevens, contactgegevens en een omschrijving van je bedrijf.
- Afspraak maken - Maak online een afspraak om je inschrijving af te ronden. Kies een datum en tijd die jou uitkomt om je inschrijving persoonlijk te bevestigen op een KVK-kantoor.
- Bezoek een KVK-kantoor - De KVK heeft kantoren in allerlei steden in Nederland. Kies het kantoor dat het dichtst bij jou in de buurt is om je inschrijving te voltooien. Let op: vergeet je legitimatiebewijs niet wanneer je het KVK-kantoor bezoekt.
Wat kost een inschrijving bij de KVK?
Een inschrijving bij de KVK kost eenmalig € 75. Dit bedrag moet je ter plekke betalen en kan alleen met een pinpas of creditcard betaald worden. Het is niet mogelijk om contant te betalen.
15 maanden gratis boekhouden
Yes! Je hebt jezelf ingeschreven bij de KVK. Nu kan het ondernemen echt beginnen! Hier hoort het bijhouden van je administratie natuurlijk ook bij. Om jou als startende ondernemer op weg te helpen, heeft e‑Boekhouden.nl een cadeautje voor jou. Iedere startende ondernemer die zich inschrijft bij de KVK, mag vanaf de dag van inschrijven 15 maanden lang gratis gebruikmaken van het online boekhoudprogramma. Zo kun jij rustig bekijken of het iets voor jou is.
Hoe werkt het?
- Schrijf jezelf in bij de KVK
- Maak een gratis proefaccount aan bij e‑Boekhouden.nl
- Geef je KVK-nummer aan ons door en wij berekenen hoelang je nog recht hebt op het gratis proefaccount
- Na 15 maanden verloopt je account automatisch. Jij bepaalt zelf of je een betaald abonnement bij e‑Boekhouden.nl afsluit of niet. Op de prijzenpagina vind je alle tarieven.
Veelgestelde vragen
Wanneer moet je je inschrijven bij de KVK? |
|||
Meestal schrijf je jezelf in zodra je start met je bedrijf.
Wanneer je jezelf precies moet inschrijven hangt af van
verschillende dingen. Je moet jezelf uiterlijk één week na het
starten van je bedrijf inschrijven bij de KVK. Het is
natuurlijk ook mogelijk om jezelf al eerder in te schrijven.
In dit geval wordt je inschrijving dan één week voor de start
van je bedrijf definitief gemaakt door de KVK. Dit is ook het
moment dat je het KVK-nummer ontvangt.
|
|||
Waarom inschrijven bij de KVK? |
|||
De overheid wil altijd inzicht hebben in welke ondernemingen
er zijn en wie de ondernemers zijn. Daarom moet je jezelf
inschrijven bij de KVK.
|
Probeer nu gratis uit!
Voor startende ondernemers is het online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl de eerste 15 maanden van hun onderneming helemaal gratis. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.
Claim nu15 maanden gratis
Ook interessant voor jou
Stappenplan voor je eigen bedrijf
Een bedrijfsnaam kiezen
Zakelijke rekening openen