Creditnota
Omdat uw onderneming diensten en/of producten inkoopt en verkoopt, heeft u bij het betalen hiervan te maken met inkomende en uitgaande facturen. Het kan voorkomen dat een van deze facturen niet correct is en op dat moment kunt u als oplossing een creditnota ontvangen of versturen.
Want zodra een factuur eenmaal verstuurd is, mag u deze achteraf niet meer wijzigen. Ook is wijzigen op verzoek van uw klant niet mogelijk, dit is niet toegestaan door de Belastingdienst.
Wat is een creditnota?
De betekenis van een creditnota (ook wel creditfactuur genoemd), is een factuur waarmee u een eerder gestuurde verkoopfactuur kunt herstellen. Met dit document kan uw onderneming het factuurbedrag van een verkoopfactuur uit het verleden crediteren.
Zo kunt bijvoorbeeld fouten corrigeren door deze te compenseren met een negatief factuurbedrag en het totaalbedrag verlagen of kwijtschelden. Het bedrag dat uw onderneming eerder in rekening heeft gebracht bij uw klant kunt u op deze manier aanpassen. Uw onderneming krijgt door het versturen van een creditnota een betalingsverplichting aan uw klant.
Een creditnota is dus een factuur waarmee u een factuurbedrag kwijtscheldt. Omdat het bedrag negatief is, staat er een minteken voor het factuurbedrag. Hiermee legt u de kwijtschelding vast op papier, uw klant hoeft dit bedrag dus niet meer te betalen.
Wanneer uw klant de factuur al betaald heeft, dan moet uw onderneming het kwijtgescholden factuurbedrag weer terug te betalen. Dit gebeurd na het versturen van de creditfactuur. Een andere manier van terugbetalen is om het creditbedrag als tegoed te bewaren voor een toekomstige aankoop.
Het verschil tussen een creditnota en een factuur
Het verschil is dat er op de creditnota een negatief (te ontvangen) bedrag staat vermeld en op een factuur een positief (te betalen) bedrag.
Een creditnota verwijst naar de originele factuur door het vermelden van het opeenvolgend factuurnummer van de laatst verzonden factuur. Het tegenovergestelde van een creditnota is dus een debetnota. Voor het opstellen van een creditnota gelden dezelfde eisen als voor een factuur.
Oorzaken van foutieve facturen
Voorbeelden van oorzaken die leidden tot een foutieve verkoopfactuur:
- Verkeerde eenheidsprijs berekend.
- Niet correct aantal gewerkte uren vermeld.
- Verkeerde datum genoteerd.
- Geretourneerde producten ontvangen.
- Werkzaamheden niet goed uitgevoerd.
- Beschadigde producten geleverd.
- Retour ontvangst van gefactureerde statiegeld verpakkingen zoals pallets (excl. btw).
- Betalingskorting vanwege vervroegde betaling (excl. btw).
- Verkeerd geleverde producten.
- Onvoldoende geleverde producten.
U kunt als ondernemer zelfstandig beslissen of u in de creditnota een kleine of grote wijziging aanbrengt op het oorspronkelijke factuurbedrag. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor gedeeltelijke of volledige kwijtschelding van het factuurbedrag.
Hulp bij het maken van creditnota's
Gebruik de administratiesoftware van e‑Boekhouden.nl om facturen eenvoudig te crediteren en om te zetten naar creditnota's.
Gratis uitproberenZonder verplichtingen
Creditnota maken
U of een van uw financieel medewerkers van uw onderneming heeft dus een fout gemaakt op een factuur en wenst deze te herstellen. U herstelt dit door een creditnota op te stellen en het eerder vermelde factuurbedrag te verrekenen.
In dat geval stuurt u uw klant een creditnota, ook wel creditfactuur genoemd. Met deze creditnota geeft u aan dat uw klant de eerder ontvangen factuur niet of niet volledig hoeft te betalen.
Hoe maakt u een creditnota?
U kunt de originele factuur bijvoorbeeld volledig ongedaan maken door het hele factuurbedrag te crediteren met een creditnota. Daarna kunt u eventueel wanneer u wilt een nieuwe factuur maken en verzenden naar uw klant.
Zelf een creditnota maken is niet moeilijk. Voorbeeld:
- Stap 1: verwijs naar de eerder verzonden factuur door het factuurnummer te vermelden.
- Stap 2: vermeld een negatief factuurbedrag (minteken voor het bedrag) op de factuurregels.
- Stap 3: bij de factuuromschrijving geeft u de reden aan voor het versturen van de creditnota.
- Stap 4: vervang het woord ‘Factuur’ op de creditnota door ‘Creditfactuur’.
De originele factuur vormt samen met de creditnota de uiteindelijke nieuwe factuur.
Creditnota voorbeeld
Hoe ziet een creditnota er uit en waar moet deze aan voldoen?
Een creditnota moet aan dezelfde factuureisen voldoen als een gewone factuur, daarom ziet deze er in principe hetzelfde uit als een gewone factuur.
Het grootste verschil is dat het bedrag op een creditnota negatief is. Ook staat er bovenaan het document vermeld dat het om een creditfactuur gaat i.p.v. een normale verkoopfactuur.
Deze gegevens kunt u op de creditnota vermelden:
- Het btw-identificatienummer van uw onderneming.
- Het KvK-nummer van uw onderneming.
- De factuurdatum.
- Het factuurnummer.
- De datum van levering opdracht diensten en/of producten.
- De naam en het adres van uw onderneming.
- De N.A.W. gegevens van uw klant.
- De goederen en/of diensten die u levert.
- De hoeveelheid goederen of uren u in rekening brengt.
- Totaalbedrag inclusief en exclusief b.t.w.
- Het btw-bedrag.
Bekijk hier een voorbeeld van een creditnota van e‑Boekhouden.nl
Nummering
Iedere creditnota krijgt automatisch een oplopend uniek nummer toegekend en volgt deze van de facturen. Het is niet toegestaan om een factuur te verwijderen uit uw administratie omdat daarna de opeenvolgende nummering niet meer correct is. Factuurnummers moeten elkaar altijd opvolgen, oplopend van klein naar groot.
Er word dus geen unieke nummering voor creditnota’s gehanteerd.
Veelgestelde vragen | |||||||||
Wat is crediteren? |
|||||||||
De betekenis van crediteren is het opstellen van een creditnota om een eerder in rekening
gebracht bedrag op een factuur in mindering te brengen.
|
|||||||||
Hoe kunt u een creditnota inboeken? |
|||||||||
Wanneer u een creditnota heeft ontvangen, kunt u hiervoor een nieuwe mutatie vastleggen in
het inkoopboek.
|
|||||||||
Is een creditnota verplicht? |
|||||||||
Ja, het is verplicht om een creditnota te versturen, want wanneer u deze niet verstuurt
klopt uw administratie niet meer. Door middel van de creditfactuur word het omzet- en
btw-bedrag in de administratie van uw onderneming weer correct. Ook vallen
creditnota’s onder de bewaarplicht die gesteld is door de Belastingdienst.
|
|||||||||
Wat moet u doen met een creditnota? |
|||||||||
Het is belangrijk om de creditnota in uw boekhouding te archiveren. Mogelijk krijgt u geld
terug van de onderneming die hem naar u verzonden heeft of u krijgt korting op een nieuwe
(correcte) factuur. In dat laatste geval kunt u de bedragen van elkaar aftrekken en hoeft u
alleen nog het verschuldigde bedrag over te maken. U kunt bij de overboeking het
factuurnummer vermelden en bij de omschrijving toevoegen; “minus creditnota
nummer”.
|
|||||||||
Verzend op eenvoudige wijze creditnota's naar uw klanten
Creëer en verzend eenvoudig gepersonaliseerde en professionele creditnota’s naar uw klanten via ons online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl.
Voor ondernemingen die al een langere periode zakelijk actief zijn hebben we een proefperiode van 14 dagen. Wanneer u korter dan 15 maanden geleden met uw bedrijf gestart bent, dan is e‑Boekhouden.nl gedurende de eerste 15 maanden van uw onderneming volledig gratis en geheel vrijblijvend. U kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.
Gratis uitproberenZonder verplichtingen