Home > Belastingdienst > Nieuw btw-nummer
Nieuw btw-nummer voor zzp’ers / eenmanszaken
In 2020 heeft de Belastingdienst een nieuw btw-nummer in het leven geroepen voor eenmanszaken en zzp’ers. Als zzp’er zul je dit ongetwijfeld gemerkt hebben. Maar is er echt iets veranderd en waar moet je op letten bij het gebruik ervan? We leggen het in dit artikel allemaal kort eventjes voor je uit.
In dit artikel:
Sinds 2020 gebruik je het btw identificatienummer (btw id)
Als je in 2020 al een eigen eenmanszaak had of als zzp’er actief was, dan heb je in dat jaar van de Belastingdienst automatisch bericht gekregen over het nieuwe btw-nummer voor jouw onderneming. De reden voor het introduceren van dit nieuwe btw-nummer heeft te maken gehad met de fraudegevoeligheid van het ‘oude btw-nummer’. Dit btw-nummer was namelijk opgebouwd uit de 9 cijfers van je eigen BSN-nummer, gevolgd door de letter B en een controlegetal van 2 cijfers. Het oude btw-nummer zag er als volgt uit: NL123456789B01. Uit dit nummer is je BSN eenvoudig af te leiden en te hergebruiken door criminelen, wat je privacy natuurlijk niet ten goede komt. Gelukkig heeft de Belastingdienst hiervoor het btw-identificatienummer in het leven geroepen.
Waarom een nieuw btw-nummer voor zzp’ers?
Sinds de invoering van de AVG, maar eigenlijk natuurlijk al veel langer natuurlijk, is het publiekelijk communiceren van je BSN nummer heel erg verstandig. De grootste reden is om de risico’s op fraude te verkleinen en je privacy beter te beschermen.
Het nieuwe btw-nummer is dus een compleet nieuw én uniek nummer. In de volksmond wordt het nog altijd het btw-nummer genoemd, maar de Belastingdienst heeft dit nummer het Btw-identificatienummer genoemd. Het ‘oude btw-nummer, dus mét BSN er in verwerkt, wordt momenteel ook nog gewoon gebruikt, bij communicatie met de fiscus. Goed in de gaten houden dus wat het verschil is tussen de verschillende termen en wanneer je welke gebruikt.
Nieuwe btw-nummer verwerken in boekhoudprogramma
In ons boekhoudprogramma ontstaat er geen onduidelijkheid over het nieuwe btw-nummer. Je voert eenmalig je bedrijfsgegevens in en onze software zorgt er voor dat het nieuwe btw-nummer op de juiste plekken verschijnt en t.b.v. het contact met de Belastingdienst nog je oude nummer meeneemt. Gebruik je nog geen online boekhoudprogramma waarmee je je belastingzaken eenvoudig regelt? Probeer e‑Boekhouden.nl gratis en vrijblijvend uit!
Gratis uitproberenZonder verplichtingen
Als je goed hebt opgelet, dan heb je gemerkt dat jouw organisatie vanaf 2020 dus twee btw-nummers heeft. Deze heb je ook allebei nog nodig. Waarom dat zo is, lees je hieronder.
Btw-identificatienummer
De Belastingdienst heeft eenmanszaken een btw-identificatienummer toegekend. Dit nummer bestaat uit willekeurige cijfers en er is een stuk veiliger dan het oude btw-nummer voor eenmanszaken. Vanaf 1 januari 2020 ben je verplicht dit btw-identificatienummer te vermelden op je facturen en je website.
- Naam: Btw-id
- Officiële naam: Btw-identificatienummer
- Internationale naam: EORI-nummer
- Andere namen: ‘nieuwe btw-nummer’
- Tekens: Landcode ‘NL’, gevolgd door 9 cijfers, afgesloten door een code met de letter B en twee cijfers.
- Doel: unieke code, bedoeld om jouw bedrijf te identificeren als btw-plichtig
- Te gebruiken op: facturen, briefpapier,je website en overige communicatiemiddelen
- Ben je startende ondernemer? Dan ontvang je bij de KvK-inschrijving het nieuwe btw-nummer.
Omzetbelastingnummer
Doe je zaken met de Belastingdienst? Gebruik dan je omzetbelastingnummer (voorheen btw-nummer).
- Naam: Ob-nummer
- Officiële naam: Omzetbelastingnummer
- Andere namen: ‘oude btw-nummer’
- Tekens: Bij een eenmanszaak: De Landcode ‘NL’, je BSN-nummer, aangevuld met de letter B en twee controlegetallen. Bij andere rechtsvormen wordt het RSIN (fiscaal nummer) gebruikt in plaats van de BSN. Bijvoorbeeld: NL123456789B01.
- Doel: de oude code blijft nog actief in gebruik om met overheidsinstanties te communiceren. In de toekomst zal dit nummer vermoedelijk gaan vervallen, zodra er diverse aanpassingen zijn gedaan in overheidssystemen.
- Te gebruiken: voor communicatie met de Belastingdienst en voor de btw-aangifte.
Het omzetbelastingnummer gebruik je dus niet publiekelijk. Het btw-identificatienummer kun je zonder zorgen communiceren naar je klanten. Doe je zaken met het buitenland, dan moet je ook het btw-identificatienummer van afnemers kunnen controleren. In bepaalde gevallen kun je de btw verleggen naar je klanten.
Controle btw-nummer
Het controleren van buitenlandse btw-nummers kun je op de website van de Europese Commissie.
Nieuwe btw-nummer op je facturen én website
Eenmanszaken in Nederland moeten het btw-identificatienummer op hun facturen en website vermelden. Ook moeten zij hun (EU) leveranciers tijdig op de hoogte te stellen van het nieuwe btw-identificatienummer. Dit is erg belangrijk omdat het ‘oude btw-nummer’ niet meer geldig is vanaf 1 januari 2020.
Btw-nummers verwerken in ons boekhoudprogramma
In deze paragraaf lees je hoe je de btw-nummers in e‑Boekhouden.nl verwerkt. Het is hierbij belangrijk of je eigenaar bent van een eenmanszaak of een andere rechtsvorm.
Btw-id
Heb je een eenmanszaak? Dan gebruik je het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) vanaf 1 januari 2020 bij al je contacten met klanten of leveranciers. Vermeld het op je facturen en website.
Omzetbelastingnummer
Je eerdere btw-nummer noemen we voortaan het omzetbelastingnummer. Dit nummer blijf je gebruiken bij contact met de Belastingdienst.
Heb je geen eenmanszaak? Dan is er voor jou bijna niets veranderd.
Btw-id
Je btw-id komt overeen met je ob-nummer, daarom is het in principe niet nodig dit nummer in e‑Boekhouden.nl te verwerken.
Omzetbelastingnummer
Je eerdere btw-nummer noemt de Belastingdienst voortaan het omzetbelastingnummer (ob-nummer). Je gebruikt dit nummer zoals je gewend bent – alleen de naam is veranderd.
Let op! Doe je zaken met een eenmanszaak in Nederland? Die hebben vanaf 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer. Zorg dat je weet welk nummer dat is. Je hebt het bijvoorbeeld nodig als je de btw verlegt naar een andere ondernemer in Nederland.
Veelgestelde vragen | |||||||||
Wat is het nieuwe btw-nummer? |
|||||||||
Het btw-nummer heet tegenwoordig btw-identificatienummer, ofwel de btw-id. Het btw-id vermeld je op alle facturen, website en andere communicatiemiddelen. Het btw-identificatienummer is bedoeld om je bedrijf te identificeren als btw-plichtig.
|
|||||||||
Waar vind je het nieuwe btw-nummer? |
|||||||||
Als startende ondernemer ontvang je na inschrijving bij de KvK twee brieven, binnen twee weken. De ene brief met je btw-identificatienummer, de andere met het omzetbelastingnummer. Ben je het nieuwe btw-identificatie kwijt of vergeten? Bel dan even naar de BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis).
|
|||||||||
Waarom zijn er voor eenmanszaken twee btw-nummers nodig? |
|||||||||
Het oude btw-nummer voor zzp’ers en eenmanszaken was fraudegevoelig, omdat hierin het BSN was verwerkt. De privacy van ondernemers is met de introductie van het nieuwe btw-nummer (het btw-identificatienummer) gewaarborgd en niet langer een prooi voor criminelen. Omdat de systemen van de Belastingdienst nog niet zijn aangepast op het nieuwe btw-identificatienummer, wordt het oude btw-nummer nog steeds gebruikt bij communicatie met de Belastingdienst. Bij deze communicatie is je nummer voor buitenstaanders natuurlijk niet zichtbaar.
|
|||||||||
Probeer e‑Boekhouden.nl nu tijdelijk, gratis en vrijblijvend uit
Wil je direct ons boekhoudprogramma uitproberen? Probeer e‑Boekhouden.nl gratis én vrijblijvend uit.